dimarts, 24 de gener del 2012

IDENTITAT DIGITAL (2). I tu qui ets, a Internet?

I tu qui ets, a Internet?

Internet permet la coexistència de diverses identitats digitals per a un únic individu. Hom pot escollir emprar l'autèntica identitat o tenir un jo digital que no coincideixi amb el físic.
És habitual utilitzar una identitat digital real per accedir a àmbits que requereixen identificació o autenticació, com fan habitualment webs d'entitats bancàries, empreses, universitats i administracions. Segons el cas, cal verificar la identitat utilitzant eines que van des d'una simple clau alfanumèrica xifrada fins a un complex certificat digital.

Sovint, la identitat digital real va més enllà, entrant en altres àmbits en els quals l'individu es pot descriure de manera molt explícita i deixar constància de la seva personalitat, gustos i aficions, com sovint mostren blogs, fotoblogs i videoblogs personals.

Però, a la xarxa, també hi sovintegen les identitats fictícies. En fòrums, xats, webs personals, blogs o mons virtuals, la persona es pot presentar i interactuar amb els altres no com és, sinó com voldria ser, magnificant les seves virtuts i amagant defectes, remarcant certs atributs o fins i tot reinventant-se. Lligats a aquests contextos apareixen els àlies, noms curts i senzills, i els avatars, representacions gràfiques del jo.

Algunes persones volen ocultar gran part d'informació personal o professional per preservar completament la identitat real o la seva privacitat. De vegades una identitat es resumeix en un pseudònim, però moltes altres vegades s'hi amaga en ell. També és habitual deixar aportacions en fòrums i xats de manera anònima.

Per descomptat, una persona pot ser tot això alhora i disposar de diverses identitats digitals en funció del que diu o fa a cada lloc de la xarxa, presentant-se com si mateixa, reinventant-se en un pseudònim o mantenint-se en l'anonimat.

Configuració de la Identitat Digital

Tot allò que hom fa a la xarxa, contribueix a la creació de la seva identitat digital, a excepció dels codis d'autenticació o certificats digitals que certes institucions o webs requereixen, i que l'individu sovint no pot triar. Habitualment, l'usuari pot decidir com es descriu i com es mostra als altres, amb qui es relaciona, a quins webs es vol vincular o quins vol recomanar, o quina opinió vol deixar a Internet sobre determinats temes.

En conjunt, tota persona pot contribuir a la qualitat i a la rellevància de la informació que apareix a la xarxa, tot i que no pot controlar-ho completament, com la foto d'ella que un amic publica en el seu blog, la multa que li és notificada en el BOCAIB, la notícia que sobre ella apareix en diari i la valoració per part dels altres de la seva reputació o el seu karma.

Encara que Internet sigui fonamentalment textual, l'aparença té un gran pes en la construcció d'una identitat digital. A l'hora de donar-se a conèixer o representar-se gràficament, l'individu pot elegir entre moltes opcions:

» aportar una imatge pròpia, sovint aquella que el presenta de manera positiva o atractiva

» utilitzar la imatge d'una altra persona o d'un personatge de ficció amb el qual s'identifica

» aportar una imatge generada o retocada per ordinador

» seleccionar un avatar o imatge creada per altres, com els que ofereixen certes pàgines dedicades a perfils professionals.

» utilitzar una emoticona per representar expressions o estats d'ànim



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada